Znalezienie dobrego fachowca do serwisu kotła często okazuje się nie być łatwym zadaniem. Zwłaszcza w dużych miastach w internecie dostępnych jest wiele firm, które świadczą takie same usługi. W mniejszych miejscowościach renoma serwisanta szybko się rozchodzi i od razu wiadomo, czy warto korzystać z jego kompetencji. Po czym zatem poznać, że specjalista, którego wezwaliśmy, zna się na tym, co robi i nie wykona źle pracy? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym wyjaśniamy, jak rozpoznać dobrego fachowca.
Kiedy potrzebny jest fachowiec do kotła?
Ludzie zwykle wzywają serwisanta kotła gazowego, dopiero gdy pojawia się jakaś usterka i już w tym miejscu popełnia duży błąd. Wielu problemom, w funkcjonowaniu instalacji grzewczej, moglibyśmy zapobiec, gdybyśmy przynajmniej raz w roku wzywali fachowca do dokonania przeglądu kotła. Najlepszy ku temu moment jest jeszcze przed sezonem grzewczym lub tuż po jego zakończeniu. Zanim rozpoczniemy korzystanie z ogrzewania naszego budynku, osoba z kwalifikacjami usunie ewentualne usterki i dokona wymiany zużytych części. Informacja dotycząca częstotliwości przeprowadzania przeglądu, zawarta jest w jego instrukcji obsługi podanej przez producenta kotła gazowego.
Jak dbać o kocioł grzewczy?
Dbanie o kocioł grzewczy zaczyna się już w momencie jego montażu, który powinien być wykonany przez fachowca z odpowiednimi kwalifikacjami. Na rynku cały czas pojawiają się coraz nowocześniejsze urządzenia grzewcze marek Bosch, Vaillant, Immergas czy Junkers. W związku z tym ważne jest, aby osoby zajmujące się ich serwisowaniem, nieustannie podnosiły swoją wiedzę w tym zakresie. Pozwoli to uniknąć popełniania błędów podczas ich instalacji oraz naprawy pieców gazowych.

Zdaniem eksperta
Wielu usterek nie jesteśmy w stanie zauważyć sami, ponieważ nie mamy odpowiednich narzędzi, wiedzy i doświadczenia. Warto pamiętać o tym, że nawet drobne problemy mogą doprowadzić do kosztownych i poważnych awarii. Dlatego regularne przeglądy i wezwanie serwisanta od razu, gdy mamy podejrzenie jakieś niezgodności, jest ważne nie tylko ze względu bezpieczeństwa, ale także ekonomicznego – mówi Karol Dudek, właściciel Proserwis
Co obejmuje serwis pieca gazowego?
Prace serwisowe przy kotłach mogą polegać zarówno na usunięciu awarii zakłócających ich prawidłowe funkcjonowanie, jak i jedynie na przeglądzie i podbiciu gwarancji. Zalecane jest także przeprowadzanie czyszczenia i wymiany podzespołów. Kompleksowy serwis kota obejmuje m.in.:
- kontrolę szczelność kotła;
- sprawdzenie różnych zabezpieczeń;
- czyszczenie elementów grzewczych kotła/czyszczenie instalacji CO;
- wymianę uszczelek, filtrów;
- czyszczenie wymiennika ciepła;
- sprawdzenie ciśnienia w naczyniu przeponowym;
- ocenę warunków technicznych kotłowni;
- ocenę stanu elementów elektrycznych, pomp, armatury zaworów przełączających.
Szukasz wysokiej klasy specjalisty zajmującego się naprawą kotłów gazowych w Warszawie?
Napisz lub zadzwoń do nas!
Po czym poznać, że fachowiec to profesjonalista?
Coraz więcej firm stawia na szkolenia zatrudnionych pracowników, inwestuje w wysokiej jakości sprzęt, a także współpracuje z producentami kotłów w celu zapewniania części zamiennych. Jak zatem poznać, że fachowiec, który został wezwany do naszego kotła to profesjonalista w swojej dziedzinie? Poniżej prezentujemy kilka wskazówek, które pozwolą ocenić, czy mamy do czynienia z osobą kompetentną, czy lepiej zrezygnować z jego usług.
- Profesjonalizm: dobry fachowiec po zdiagnozowaniu usterki jest w stanie podać prognozowany czas jej naprawy. Zwłaszcza w sezonie grzewczym ważne jest, aby od zgłoszenia problemu do jego usunięcia, nie minęło więcej niż 24 godziny. Nikt z nas przecież nie chce marznąć we własnym domu lub w pracy.
- Wyposażenie fachowca: profesjonalista będzie posiadał przy sobie wysokiej jakości sprzęt oraz narzędzia, które pozwolą na sprawne przeprowadzenie czyszczenia, naprawy lub prac diagnostycznych. Wśród urządzeń, które powinny znajdować się w jego walizce, są: multimetr, miernik cęgowy, przyrząd do kontroli ciśnienia gazu, detektor gazu, który umożliwi sprawdzenie szczelności urządzenia czy analizator spalin.
- Oryginalne części zamienne: dobrze przygotowany serwisant dysponuje niezbędnymi, często zużywającym się częściami zamiennymi. Oczywiście zrozumiałą sytuacją jest, że nie nosi przy sobie wszystkich części do każdego modelu kotła. Mowa tutaj o elementach uniwersalnych lub takich, które są niewielkie i często ulegają awarii. Dobrze byłoby, gdyby jego firma współpracowała z marką naszego pieca i posiadał on oryginalne części zamienne.
- Gwarancja na wykonaną usługę: każdorazowe wezwanie serwisanta, czy to do okresowego przeglądu kotła, czy usunięcia awarii powinno być zakończone wypisaniem protokołu z uwzględnieniem wykonanych czynności. Dobry fachowiec udziela gwarancji na wszystkie z wykonanych prac.
- Punktualność: nie jest to aspekt, wpływający na jakość wykonanej pracy przez serwisanta, jednak dobrze byłyby, gdyby przyjechał na czas. W przypadku ewentualnego spóźnienia uprzedził o tym drogą telefoniczną. Co więcej, po zakończeniu działań przy naszym kotle powinien zostawić po sobie porządek.
Przeczytaj na naszym blogu również:

Autor wpisu
Karol Dudek, właściciel firmy Proserwis – serwis ogrzewania. Pasjonat zrównoważonych rozwiązań dla domu i biznesu.